Blog

Lengvosmintys.lt / Visi  / Itin jautrus asmuo – kaip išgyventi kasdienybę
Itin jautrus asmuo

Itin jautrus asmuo – kaip išgyventi kasdienybę

Itin didelis jautrumas arba kitaip – sensorinis procesinis jautrumas yra asmenybės psichologinė savybė, kuria pasižymi apie 15-20% visos populiacijos žmonių. Moksliniai tyrimai atskleidžia, kad šie žmonės turi jautresnę nervų sistemą ir patvirtina faktą, kad ši savybė yra įgimta.

Tai reiškia, kad šio itin didelio jautrumo panaikinti nėra įmanoma, tačiau be abejonės yra nemažai būdų padėti sau, prisitaikyti ir netgi atrasti teigiamas didelio jautrumo puses.

Itin jautrus asmuo

„Priimk ir vertink savo išgyvenimus - juk lygiai taip pat giliai išgyveni ir pačius gražiausius dalykus.“

Bruožai, kuriais pasižymi itin jautrus asmuo: 

– Stiprūs emociniai išgyvenimai ir dažnas emocinis išsekimas

– Intensyviai išgyvenami aplinkos veiksniai, nuolat apdorojama aplinkinė informacija

– Turiningas ir sudėtingas vidinis pasaulis

– Didelis pastabumas detalėms

– Lengvai juntami ir išgyvenami kitų jausmai, nuotaikos

– Chaotiškos, triukšmingos situacijos itin lengvai išbalansuoja

– Nuolatinis savo jausmų ir situacijų reflektavimas

– Didelis pažeidžiamumas matant agresiją, riksmus

– Sunku išbūti konfliktinėse situacijose ar reaguoti į asmeninę kritiką

– Sunku apsibrėžti savo ribas ir pasakyti ne

– Sunku priimti savo klaidas, didelis savikritiškumas 

– Dažnai leidžia laiką vieni, kad pailsėtų ir atstatytų emocinę energiją

Visus šiuos bruožus itin jautrūs asmenys išgyvena ypač intensyviai ir dažnai. Jei pastebėjote, kad šias būsenas išgyvenate savo kasdienybėje – žemiau rasite aštuonis patarimus Jums.

8 patarimai kaip palengvinti sau kasdienybę

1. Savęs pažinimas

Pirmasis ir svarbiausias patarimas yra suprasti, kad esate itin jautrus asmuo, o supratus – apkabinkite save, priimkite ir nuo šiol stebėkite po kokių situacijų jaučiatės labiausiai išsekę, pervargę ir praradę vidinę energiją. Kiekvienas jautrus asmuo priklausomai nuo jo gyvenimo aplinkybių turi daugiau vienokių ar kitokių situacijų, kurios kelia didelius išgyvenimus – pabandykite sau atsakyti kokios jos Jūsų gyvenime.

2. Venkite dirgiklių

Išsigryninus kokios situacijos ir aplinkybės Jūsų aplinkoje pasitaiko dažniausiai, tikriausiai pastebėsite kokie dirgikliai Jus paveikia labiausiai. Būtent jų ir venkite. Jei žinote, kad triukšmingos, žmonių pilnos erdvės Jus lengvai sudirgina – stenkitės vengti būtent tų vietų. Jei jaučiate, kad ilgi pasibuvimai su draugais išvargina Jūsų vidų – venkite ilgų, užsitęsiančių užsibuvimų.

3. Užsibrėžkite ribas

Itin jautriam asmeniui yra sunku pasakyti ne, atsisakyti kvietimų ar pasiūlymų. Vis dėlto yra labai svarbu prioretizuoti savo emocinę ramybę, net jei ir pirmaisiais kartais atsisakyti gali būti itin sunku. Galbūt draugai  kviečia į koncertą ir vakarėlį, tačiau žinote, kad po jų, Jums reikia kelių dienų buvimui tik su savimi ir norite to išvengti? Nebijokite pasakyti ne, pasirinkdami savo ramybę.

4. Dienoje skirkite ramaus laiko sau

Kiekvienoje dienoje susiplanuokite laiko, kuris būtų skirtas tik Jums. Tai gali būti ramus rytas prieš pradedant dieną arba laikas vakare po visos dienos, kada leidžiate sau nurimti, pailsėti, išbūti emocijas ir jausmus, kurie susikaupė nuo dienos dirgiklių. Jei jaučiate išsekimą vidury dienos – nueikite į automobilį ar kitą saugią vietą ir pabūkite ramiai nors ir 10 minučių.

5. Prižiūrėkite miego higieną

Jei esate itin jautrus asmuo, miego nereguliarumas bei trūkumas paprastai tampa pirmas dirgiklis dėl kurio jautriau išgyvenami ir visi kiti dienoje esantys veiksniai. Turint šią savybę neretam asmeniui miego reikia kiek daugiau nei įprastai, tad susiplanuokite dienos darbus taip, kad turėtumėte kokybiško miego kasnakt ir fizinė būsena nesukeltų dar didesnio jautrumo.

6. Išrašykite arba išsakykite savo jausmus

Susigūžti po antklode ir ištisas valandas būti tik su savimi yra turbūt puikiai pažįstama situacija kiekvienam itin jautriam asmeniui. Šios akimirkos, nors ir sugrąžina ramybę, kartais ir užgožia jausmus, kuriems reikia išsilieti. Viskas ką išgyvenate yra reikšminga, tad nebijokite pasidalinti tuo su artimu žmogumi, būkite atviri apie savo jautrumą. 

7. Mažiau naudokitės telefonu

Socialiniuose tinkluose nekontroliuojamas srautas naujienų, vaizdų, įrašų bei įvykių itin jautriam asmeniui gali sukelti didelį išsekimą, ypatingai ten praleidus nemažai dienos laiko. Jūsų išeitis – ribokite laiką, kurio metu praleidžiate socialiniuose tinkluose, prieš miegą galite įjungti funkciją telefone, dėl kurios tam tikrą laiką negaunate jokių pranešimų.

8. Priimkite ir vertinkite savo išgyvenimus

Užuot kovoję su savo jautrumu, pasinaudokite jo teikiama nauda. Itin jautrūs asmenys dažnai pasižymi ir natūraliu polinkiu į kūrybą, įvairių formų meną, lengvai jaučia savo intuiciją, turi gilų vidinį pasaulį ir natūralią empatiją kitiems. Itin jautrūs asmenys patiria daug ir giliai, tačiau tuo tarpu ir pačius gražiausius dalykus – Jūs turite tam privilegiją. 

Taip pat rekomenduojame garsios šios temos atstovės psichologės Elane N. Aron knygą ,,Itin jautrus asmuo’’.

Registracija pokalbiui su psichologu

Žinutės langelyje nurodykite Jums tinkamą datą ir laiką. Susisieksime dėl registracijos patvirtinimo.






    Aš patvirtinu, kad esu susipažinęs su įmonėje taikoma Privatumo politika ir sutinku, kad mano asmens duomenys būtų tvarkomi ja remiantis.